Graag wil ik me voorstellen als blogger op deze website. Ik ben Chantal van Birgelen, geboren op 13…

De nationale eHealthweek: vordert het?

De titel van dit blog laat al zien dat ik vragen heb over hoe het met eHealth gesteld is. Tot op heden zie ik er bij m’n hulpverleners helaas nog weinig vorderingen. Ook al vraag ik er naar. Het levert nl. zo veel meer gemak op als je een druk leventje leidt. Maar helaas….
totdat ik weer hoop kreeg toen ik overstapte naar een nieuw gevestigde fysiotherapiepraktijk. En wel in mijn eigen straat.

Nieuwe praktijk
Aangezien m’n fysiotherapeut vorig jaar bij een verder gelegen gezondheidscentrum was vertrokken naar een andere stad, was dit voor mij de gelegenheid om over te stappen. Lekker dichtbij. Bij de kennismaking kreeg ik een advies om een app te installeren waarop alle afspraken zouden komen te staan met ook een reminderfunctie. Ideaal gezien m’n geheugen wel eens te wensen over laat. Daarnaast was ik blij dat er eindelijk een hulpverlener de stap had genomen om gebruik te maken van eHealth.

Installeren
Thuis aangekomen ging ik gelijk aan de slag: installeren van de app en uitproberen maar!
In eerste instantie moest ik alle medische gegevens invullen waarvan ik dacht, het was handig geweest als er een koppeling was met het dossier van de fysiotherapiepraktijk. Want een uur geleden had ik alles al verteld. Wel handig leek me de optie in de app om huiswerkopdrachten van je fysiotherapeut te ontvangen. Ik was benieuwd naar de toepassing ervan.

De hoop
Nu was het wachten op de melding wanneer ik een afspraak voor de volgende week had staan. En die kwam. Ook de tweede afspraak kwam erin te staan. Maar tot mijn verbazing kon ik geen medische gegevens meer inzien die ik de week ervoor nog had ingevoerd in de app. Verder was de afspraak van de week terug ook niet meer te vinden. Niet handig want zo kon ik niet alle gedeclareerde sessies vergelijken met de app. Een koppeling met je eigen agenda was ook handig geweest maar ok dat liet de app niet toe.

De praktijk
Terugkomend bij de fysiotherapeut vroeg ik of hij m’n ingevoerde gegevens kon inzien maar dat was niet het geval omdat het geen beveiligde omgeving is. Het invoeren van alle medische gegevens was dus puur voor mezelf geweest…Ook was er om diezelfde reden geen koppeling met m’n medisch dossier van de fysiotherapiepraktijk. En aan het doorsturen van huiswerkopdrachten via de app deden ze helemaal niet aan. Mijn hersens begonnen inmiddels de weg naar het woord ‘verbazing’ te zoeken.

Vragen
Ik vraag me dan ook af of deze fysiotherapiepraktijk goed heeft gekeken wat vanuit het patiëntenperspectief het nut is van deze app. Mijn gevoel is dat ze mee willen doen met een eHealthtoepassing maar dat men nog niet weet wat handig is voor de patiënt. Vragen die ik mezelf dan stel zijn:
Is men gewoon in zee gegaan met de eerste de beste app die zich aandiende? Hebben ze de app uitgeprobeerd op een groepje patiënten? Is in ogenschouw genomen wat men met deze app voor hun patiënten wil bereiken?

Vanuit de ontwikkelaarskant vind ik het een gemiste kans om goed te testen hoe de praktijk werkt. Met een mooi uitziende app ben je er nog niet. Voor mij is het nu alleen maar een app die een reminderfunctie heeft. En dat kun je ook met een simpel sms-je.

Conclusie
Gezien de vele mogelijkheden die met eHealth zijn te bereiken, lijkt het erop dat er nog wel wat werk aan de winkel is om de juiste match te vinden tussen de toepassingen van eHealth en de wensen en behoeften van de hulpvrager.
Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar een hulpverlener die de klok heeft horen luiden en die ook nog weet waar de klepel hangt.